Concerts, Culturals, Música
Ciutat: Barcelona
Lloc: - Casino l'Aliança Poblenou -
De dilluns 4 de novembre 2024, 19:00 h a 21:00 h
A mitjans del segle XIX la sardana era un ball de moda. Els compositors, que sovint eren els líders de les cobles, transformaven les melodies més populars en els temes principals de les seves sardanes, especialment les àries i els cors d’òpera i de sarsuela. Aquest va ser el cas de Pep Ventura que, a més d’intèrpret de tenora, era el clarinet solista al teatre municipal de Figueres i tenia accés a les partitures de música escènica de més èxit entre el públic. A la primera part del concert proposem quatre títols que exemplifiquen aquesta pràctica, i també oferim un schotisch i dues havaneres del mateix Ventura que van ser compostos originalment per a cobla.
En un període històric tan convuls com el Sexenni Democràtic (1868- 1874), els republicans federals empordanesos van començar a ballar sardanes per reivindicar la seva ideologia en l’espai públic. Per aquest motiu, i amb certa complicitat, alguns compositors van incloure himnes i cançons revolucionàries a les seves obres. A la segona part del concert, oferim una immersió en aquella sonoritat bèl·lica que ressonava en carrers i places: dues sardanes sobre el Foc de la Bisbal de 1869, una en record del brigadier mallorquí Josep Cabrinetty –mort pels carlins comandats per Francesc Savalls a la batalla d’Alpens de 1873– i una altra sobre la proclamació de la Primera República amb la tonada de l’Himne de Riego. Tanca el concert la instrumentació per a cobla que Pep Ventura va fer de La Marsellesa, un himne emblemàtic per als republicans empordanesos fins ben entrat el segle XX i que avui és un patrimoni musical i històric que volem compartir amb tots vosaltres.
Anna Costal i Fornells, tenora i representant de la Cobla Vila d’Olesa